الجمعة، 23 أكتوبر 2009

الاعداد للمجهول




فكرت قبل كدة مرة ان الحاجات اللى بتعملها فى منها كتيييير مالهوش مبرر؟!! طبعا بغض النظر انك لو جاوبت انا بعمل كذا عشان بحبه هرد عليك بسؤال ليه؟؟ ليه؟؟ ليه؟؟ــ اعلان كيت كات ــ _ وهنوصل فى الاخر الى دونت نو يعنى مافيش مبرر حاجات بنعملها واحنا متأكدين اننا لازم نعملها لكن ليه الله اعلم
اعتقد ان كلا منا يعد نفسه للمجهول. المجهول اللى بدوره يمكن ن يجعلنا سعداء او...تعساء.
لا احد منا وهو صغير كان على علم بمستقبله ولكننا بالنظر الى افعالنا ونحن صغار وكأنها تتم بالفعل وقفا لخطة مدورسة ومحكومة لنصبح ما نحن عليه الان.
لاعب الكرة اذى صار مشهور ومحبوبا لدى الناس لا اعتقد ان لعبه فى الشارع مع العيال ليل نهار او حتى لما يزوغ من المدرسة عشان لكورة لا اعتقد انه كان يعلم انه يؤدى مهمة رسمية لتأهيله الى ما سيصبح عليه.
من سيرق مثلا وهو صغير ويكذب ويفعل افعال مشينة كان يعد نفسه بدوره لان يكون سجينا وهو لا يدرى.بعض موظفين الجهات الرسمية لا اظن ن تلك الافعال تأتى من فراغ. بل تم التدريب والترتيب لها مسبقا من قبل هؤلاء الناس. كم مرة قرأت كتابا او خبرا و عرفت معلومة بالصدفة وبعد كدة تلاقيها فادتك فى حاجة بعيدة جدا عن احتمالاتك.
انا عن نفسى كنت اعد نفسى للمجهول اللى عرفته حالا وانا بقرى المقالة دى عندما كنت استميت على قراءة صفحات الدستور لسنوات عديدة بالطبع لم اكن اعرف انذاك مجهولى. وكثيرا من افعلى التى افعلها اعرف لها مبرر ولكن اكتشف المبرر بمرور الوقت . اذن فنفعل ما نفعله من خير وليكن علمك ويقينك انك تؤدى تلك المهمة المجهولة اللى لازم تعملها.
ولكن هناك افعال لا تحتاج الى مبررات ولا تحتاج لان تكون افعل ناتجة عن تصرفاتنا. اجد جميعها عادات سيئة لكى لا تعدنا الا لان نكون اشخاص سيئن.
لانه بالنظر الى كل الناس اللى نجحت فى حياتها او عملت اشياء مفيدة او هم انفسهم كانوا مفيدين لاشخاص اخرين نجد ن معظم افعالهم التى كانت تعدهم لذلك افعال صالحة وليست عادات سيئة.يبقى احنا اللى بنعمله دلوقتى هو اللى بيحدد احنا بنعد نفسنا لايه....نكون فى فريق الفاشين؟؟؟!! ولا فريق الروشين؟!!؟؟!. ولك ن تختار مجهولك بقى.
إذن فلنعد انفسنا للمجهول الجميل اللى مستنينا.
بيس.

الأربعاء، 7 أكتوبر 2009

LOST !!!!!!

هو احساس غريب بس انا شايفاه احساس منطقى جدا جدا جدا لكل اللى احنا فيه وكل اللى بيحصل حوالينا بين التدين الزائف والتدين الحقيقى بين العلم والجهل ...العلم اللى بجد واللى بيدعى انه عنده علم ...بين الطيبة والهبل....بين كل حاجة وكل حاجة برضه.....احيان كتير الشخص الواحد بيحس فى نفس الوقت انه متدين اوى وقريب من ربنا ولما يتكلم مع حد تانى المفروض انه متدين برضه وقريب من ربنا يكتشف ان كل اللى بيعمله غلط وفى حاجات حرام كمان نسبة الى الشخص اللى بيتكلم معاه...طيب مين فيهم صح الله اعلم...الناس اللى بتطلع على الفضائيات وتحلل وتحرم عادى كدة والناس غيرهم اللى بيطلعوا على لفضائيات ويقولوا عكس اللى الاولانيين كانوا بيقولوه...مين فيهم صح الله اعلم....كل شوية اقرى مقالة ويجيلى ايميلات كتير عن لبس الحجاب وخلع الحجاب ...مع انى كشخص من عامة المجتمع مقتنعة تماما بانه فرض زى مانا مقتنعة تماما بحاجات كتيرة جدا لكن انا مش عارفة هل ليا الحرية دلوقتى انى اقول ان الحجاب فرض ولا هيطلعولى مليون سبب عشان يقنعونى بالعكس...العملية مش حتت ايشارب البنت بتحطها على شعرها وخلاص تبقى كدة هى محجبة ومية مية, الحجاب اكبر من كدة بكتير لانى بترجم الحجاب لمجموعة افعال وسلوك....احساسى انى خايفة اتكلم فى معتقداتى بقى خطير عليا وعلى المجتمع كمان, بالنسبة كمان للموسيقى حرام وحلال حاجات وحاجات...مش انا ولا اى حد عادى اللى يقدر يقول حرام وحلال...لكن فيه حاجات فيها موسيقى بسيطة بحس انى لما اسمعها مش حرام ومش غلط...حاجات زى حمزة نمرة وبالاخص اغنية يارب...فى ناس بتحرم ده وناس تانية بتحلله انا فين فى النص بقى انا حاسة انى تايهه بين التدين الزائف والتدين اصلا...لما حد بينصح حد فى الدين على اساس ان النصيحة صح, الشخص التانى بيدخل معاه فى جدل ونقاش وهات ادلة وبقت العملية مش نصيحة بقت سباق مين يثبت انه صح...بجد والله ربنا يعافينا ويهدينا....حاجة كمان انا خايفة اتكلم عنها يمكن اخد بيها عقاب ولا حاجة...مؤخرا برنامج طونى خليفة استضاف مخرجة مشهورة قالت انها مش عاوزة تتحجب ودعت ربنا بكدة, اذا كانت بتدعى ربنا بالحرمان حتى هى حرة فى دعواتها لكن انا مش مواقفة على اللى هى قالته ومش موافقة على اعمالها اصلا وكمان مش مواقفة على طريقة الهجوم عليها واننا نتكلم عنها ونديها لقب كافرة...اسفة انا مش مواقفة على كدة ...يمكن ربنا يهديها وتتحجب كمان وتكون حد مختلف عن دلوقتى الله اعلم الناس هتموت على اى حال هى ما ماتتش على اللى هى فيه انسب حل ليها ربنا يهديها ونتجاهلها بقى, يعنى انا اصلا ما اتفرجتش على البرنامج فى التلفزيون وشفته كتيييييييييير اوى على النت انا عمرى ما كنت هعرف عنها اى حاجة لولا الاهتمام الزايد اوى بيها...لو اهتمينا احنا اصلا بحاجات تفيدنا او اهتمينا باسلام حد جديد احسن بكتير اوى من اننا نهتم بمعصية حد.
سؤال فضولى شوية للناس اللى بتتكلم ضد الحجاب هل احنا هنتضر لما البنات كلها تكون محجبات ولا هنتضر لما ما يكونوش محجبات؟؟انا مش عاوزة اجابة لكن عاوزة كل واحد يسأل نفسه مين افضل للمجتمع كمجتمع مش للبنات
السؤال اللى نفسى الاقى عليه اجابة انا فييييين؟؟؟؟فى كل دول انا فييييييييين؟؟؟
حتى لو انتوا مختلفين معايا فى كل اللى قلته وحتى لو كان كلامى كله غلط لكل الناس ياريت تسامحونى على جهلى وتدعولى ربنا يهدينى
بس.

الثلاثاء، 6 أكتوبر 2009

سرقة الاعضاء


يخربببببببببببب بيتهم ......يخرب بيتهم مليون مرة....بتوع سرقة الاعضاء .....

لا احد يتخيل كم القسوة والظلم عند هؤلاء....لا استطيع ان اطلق عليهم لفظ بشر فهم ابعد ما يكوون مثل هؤلاء عن كلمة بشر...عندما بحث فى محرك لبحث جوجل عن كلمات سرقة الاعضاء فى مصر..كانت النتيجة هى 233000 فى اقل من دقيقة...وما خفى كان اعظم...اغلب االحكايات التى راواها ضحايا هذه الجريمة.....تصعب على الكافر....ولكنى لست هنا لاتكلم عن هؤلاء الضحايا ولكنى اتكلم عن هؤلاء الذين يمارسون تلك الجرائم البشعة....الا يعتقدون ان الله قادر على ان يرد لهم الصاع ......والغريب ان معظمهم اطبااااااااااااااااااااء ليس الغريب بل المصيبة ان معظمهم اطباء....فين القسم بتاع المهنة ...خلاص الفلوس عمتكوا للدرجة دى ...منهم من يقنع الجاهلين من ضحاياه انها عملية تبرع مقابل مبلغ كبير يحقق له احلامه....ويفيق ...ياولداه ولا يجد نفسه الا خاسرا لصحته واحلامه....والابشع منهم من يخطف الاطفال او الضحايا عموما وبدون سابق انذار يقوم الواحد من البنج يلاقى نفسه مسروووووووووق....ايام زمان كانت السرقة عبارة عن فلوس وكنه التطوروالتقدم فى كل شىء ...حتى السرقة...والاغرب ان هؤلاء المجرمون وضعوا تسعيرة للكلى وقرنية العين وغيرهما من اعضاء البشرية.....اتسائل وبشدة كيف يسمح بوجود مثل هؤلاء فى مجتمعتنا ....فى الحياة عموماا....الخلاصة هى مافيش ضمير

الأربعاء، 23 سبتمبر 2009

يا لھذا التشبث المرير بما لیس عندي!




لا تدرى ما اصابها عندما ذهبت لمقابلة العمل الذى كانت ترغب فيه بل وتحلم به , فقد كانت تعلم جيدا انها اهل لاى وظيفة من هذا النوع وانه ليس بالعمل الصعب الذى يمكن ان يعوقه اى جهل من اى نوع لاتمم مثل ذلك العمل ولكن اختلفت الامور تماما عندما بدأت فى التخلى عن نوع الخيالات فى رأسها بأنها على درجة كافية من الذكاء والعلم الذى يمنحها اى شىء تتمناه ليس فقط العمل ولكن اى شىء.....وعندما اكتشفت حقيقتها الواهية بدأت بالسأم اكتر وبدلا من ان تتخلى عن فكرتها الجيدة عن ذاتها وتفكر فى ماهيتها الان بدأت بالتشبث المرير بما ليس عندها.......اعتقد اكثر انها ينطبق عليها ما قاله د.حمد خالد توفيق ......لست سيئا كما أبدو لك..ولا جيدا كما تتوقع..ولا بين بين مثلما يشير المنطق في مثل هذه الحالات

الأحد، 26 يوليو 2009

انا زى مانا ولا انقسمت اتنين؟؟؟؟؟


اصلك ماعندكيش مشاكل"هكذا قالت زميلتها عندما كانت تسألها عن ما يشوب صفائها ويجعلها على غير عادتها من الضحك والمزاح

اعتقد ان كل شخص يتحدث من منظوره الخاص به والاعتقاد اكبر ان كل من فى مأزق او مشكلة ما يعتقد ان محدش زى اللى هو فيه فى الدنيا بحالها ولعله يوجد اصعب بمراحل مما هو فيه و لايشتكى او لا يلقى بالا لمشكلته لعله نحن من يقوم بتحديد حجم المشكله التى ممكن الممكن ان يتراوح حجمها من الذرة الى الكون وعندما نخرج من المشكلة ونراها من منظور خارجى ممكن الواحد من دول يقولك ايه الهيافة دى بقى انا كنت مقطع روحى على دى(المشكلة يعنى)فلماذا اذا لا نضع نفسنا فى الموقع الذى يجعلنا فى منظور خارجة للمشكلة عشان نقول عليها من دلوقتى هيافة بدل ما نقولها كمان شوية.

من الصعب وضع نفسك الان مكان نفسك كمان شوية, لايدرى احدا ماذا سوف يفكر هو فيه كمان خمس دقائق او الى الى مدى سوف تأخذنا انفسنا ....من السهل جدا ان يتدرب الشخص بان يضع نفسه مكان من هم فى المشاكل او من هم فى الفراغ بحيث يكون عنده كل الاحتمالات لوقائع من الممكن ان تحدث بعد

ويبقى السؤال تبعا للاخت شيرين انا زى مانا ولا انقسمت اتنين؟؟؟؟؟

الأربعاء، 29 أبريل 2009

رقم.......................لكل مواطن


عندما تعرض للسرقة بالاكراه من مواطن غبى تقدم ببلاغ للشرطة وذكر فيه رقم المواطن اللذى لاحظه وبالفعل تم القبض على المواطن الغبى وعادت اليه ممتلكاته المسروقه وعاد الى بيته بكامل ممتلكاته ويا دار ما دخلك شر.ايه رأيكو فى الكلام ده؟؟؟انا باختصار باقترح انه يكون فيه رقم لكن مواطن والرقم ده يكون على مرأى من العين للجميع ويكون ظاهر لكل البشرده هيسهل كتير من المعاملات بين الناس وهيخصر معلومات المواطن الشخصية فى مجرد رقم واحد فقط لا غيروبعد كدة اى حد عاوز يعرف معلومات شخصية عن اى مواطن جو اهد بس المعلومات هتكون بامر بالمواطناما بالنسبة الرقم هيكون فين مع المواطن او بالمعنى الاصح على المواطن ....هيكون بالخط العريض تقدروا تقولوا فونت 36 بولد وعلى لافتة مسطيلة على ظهر المواطنزى المواطنين المسجونين اللى بنشوفهم فى الافلام العربى والرقم ده يتلبس وانتو خارجين واللى مش لابس الرقم بتاعه ياخد مخالفة طبعا زى حزام الامان كدةيعنى مثلا واحد عاوز يتقدم لوحدة يقول للوالد ياعمى انا عاوز اخطب بنتك رقم 198756432546ايه رايكوا بقى كدة افضل انه يدور اسمها ايه وساكنه فين ومش عارفة ايهياخد الرقم وهوبا بيه على اى سجل مدنى يسأل ويعرفولا كان يشوفها وتمشى ومايعرفش عنها اى حاجة وياعالم يقدر يشوفها تانى ولا لاالرقم ده ممكن مثلا يدخلوا بيه الكليات بدل لكارنيهات يمتحنوا بيه بدل ارقام الجلوسيكون هو نفسه رقم الرخصة اللى بيشوق بيها رقم الفيزا...لالا ده كدة خطر خلينا زى ماحنابيس

الأربعاء، 25 مارس 2009

القافلة تعوى ...... والكلاب تسير


باءت جميع محاولاته بالفشل فى الحصول على وظيفة كان مؤهل لها من كل شىء لان ابن اخت المدير فكر بكسر فراغه

السبت، 21 مارس 2009

احترس من الكلاب


بعد خوف دام اكثر من خمسة عشر عاما منعه من اللعب فى حديقة جيرانهم اكتشف انه لايوجد اية كلابرغم يوجد لافتة احترس من الكلاب

الخميس، 12 مارس 2009

مش زى الافلام......او زى الافلام


رن تليفونه بغنوة بتفكره بيها ولما رد كان مش عارفة ايه كدة وايه اللى حصل...اغنية محمود العسيلى اللى فيها فشار

ليه فكرته فى الاغنية دى ان الافلام اللى كان بيحبها كانت هتنصفه يعنى دى افلام تفقع المرارة السليمة والمكسورة

افلام بجد معمولة تحت شعار العته انا مش بتكلم عن كل الافلام انا بتكلم عن الافلام اللى هو بيحب يخشها

مش عارفة ليه لما سمعت الاغنية دى تحت الحاح من مجموعة من البشر حسيت ان الافلام اللى بيحبها افلام مابين الابيض واسود والالوان

الافلام البهتانة اللى ممكن تتفرج عليها بسبب واحد ان مافيش حاجة تانية متاحة فى التلفزيون عشان كدة هو اتعود عليها وحبها وزى ما يقال القط بيحب خناقة

مع ان الاغنية من وجهة نظر رومانسية الى حد ما ولكن كمان تخيلت ان الافلام اللى بيحبها زى نيمو وهو بيتصرف زى دورى او زى اندل فى شركة المرعبين المحدودة

عشان كدة انا اطالب بمعرفة نوعيه الافلام اللى سياته بيحب يخشها عشان نعرف هو كان بيصرف ازاى الاغنية طلعته ملاك وطلعت حبيبته شيطانه مش يمكن هو اللى كان بيحب افلام بايخة والبنية مظلومة

وعشان كدة كمان بلاش تتصرفوا من وجهة الافلام اللى بتحبوها لان هناك اذواق مختلفة


الخميس، 5 مارس 2009

Peace


ياترى فكرت تسامح حد زعلك اوى وغلط فى حقك اوى وممكن يكون قدام الناس وممكن قدام ناس بيحترموك الى حد ما او بيوقروك انا بقى شوفت ناس عملت كدة ومش كدة وبس لا سامحوهم وكن شيئاً لم يكن

فكرت ان التسامح ده نعمة من عند ربنا ومش اى حد يقدر يسامح بسهولة فى لحظة بيكون الغضب متملك الانسان فى كل جزء فى كل نفس بيتنفسه بيكون نار من شخص ما عمل موقف ما

فكرة انك تستمد العفو من ربنا دى حاجة جامدة اوى لان ربنا بيعفوا عن الناس وبيعفو يعنى لما تغلط اكنك ماغلتطش

كلمة المسامح كريم فى حد ذاتها سبق

مش اى حد بيسامح يا جماعة وانت هتكون مش اى حد لما تسامح اى حد

هيكون يعنى عمل ايه اللى غلط فيك قتلك خانك خنقك كبسك ولو هيكون مقدار التسامح على قد مقدار الغلط

هيكون عملك ايه يعنى

كله بيعدى وكدة كدة لو انت ماسامحتش الزمن والوقت هيخليك تنسى غصب عنك وهيكون بالنسبالك موقف عادى

لاننا بالطبيعة بننتقل لمراحل عقلنا بينضج فيها ونشوف اللى بيحصل بنظرة مختلفة ويطلع اللى غلطان مش غلطان واللى مش غلطان هو سبب الغلط

فا بالمرة اكسب ثواب واكسب دماغك وراحة بالك وسامحهم

كلهم

.......

كلهممممممممم ومن غير اسف لوحدك كدة منك لنفسك

peace :)