
عندما تعرض للسرقة بالاكراه من مواطن غبى تقدم ببلاغ للشرطة وذكر فيه رقم المواطن اللذى لاحظه وبالفعل تم القبض على المواطن الغبى وعادت اليه ممتلكاته المسروقه وعاد الى بيته بكامل ممتلكاته ويا دار ما دخلك شر.ايه رأيكو فى الكلام ده؟؟؟انا باختصار باقترح انه يكون فيه رقم لكن مواطن والرقم ده يكون على مرأى من العين للجميع ويكون ظاهر لكل البشرده هيسهل كتير من المعاملات بين الناس وهيخصر معلومات المواطن الشخصية فى مجرد رقم واحد فقط لا غيروبعد كدة اى حد عاوز يعرف معلومات شخصية عن اى مواطن جو اهد بس المعلومات هتكون بامر بالمواطناما بالنسبة الرقم هيكون فين مع المواطن او بالمعنى الاصح على المواطن ....هيكون بالخط العريض تقدروا تقولوا فونت 36 بولد وعلى لافتة مسطيلة على ظهر المواطنزى المواطنين المسجونين اللى بنشوفهم فى الافلام العربى والرقم ده يتلبس وانتو خارجين واللى مش لابس الرقم بتاعه ياخد مخالفة طبعا زى حزام الامان كدةيعنى مثلا واحد عاوز يتقدم لوحدة يقول للوالد ياعمى انا عاوز اخطب بنتك رقم 198756432546ايه رايكوا بقى كدة افضل انه يدور اسمها ايه وساكنه فين ومش عارفة ايهياخد الرقم وهوبا بيه على اى سجل مدنى يسأل ويعرفولا كان يشوفها وتمشى ومايعرفش عنها اى حاجة وياعالم يقدر يشوفها تانى ولا لاالرقم ده ممكن مثلا يدخلوا بيه الكليات بدل لكارنيهات يمتحنوا بيه بدل ارقام الجلوسيكون هو نفسه رقم الرخصة اللى بيشوق بيها رقم الفيزا...لالا ده كدة خطر خلينا زى ماحنابيس