

مصطفى تقريبا اصغر طفل فى العيلة حوالى تسع شهور ,كل الناس بتحبه اوى
انا لاحظت ان مصطفى اول ما يشوف اى حد غريب مش بيخاف منه ويستخبى فى مامته زى معظم الاطفال بالعكس بيرمى نفسه على اى حد عشان يشيله ويلاعبه اول ما يشوف حد تانى قريب او بعيد يعمل نفس الكلام يضحك لاى حد ويلعب مع اى حد
كانت اول مرة اشوف مصطفى من قريب اول ما بصتله لاقيته بيضحكلى فاى حد فى مكان لازم يتمنى يشيله ويلاعبه
مع انه مش بيقعد مع الشخص الواحد اكتر من خمس دقايق لان كله عاوز يشيله ويلاعبه الا انه مش بيبين لحد انه بيفضل حد على حد ولا حتى مامته
تحس ان كل الناس شايلاه وبتلاعبه فى وقت واحد
ماشاء الله بجد
لكن اللى جه فى بالى اول ما لاحظت مصطفى وتعامله مع اللى حواليه
ان ممكن الكبير هو كمان يستفاد من طريقة مصطفى دى ويخلى كل الناس تحبه
هو مش بيقول لاى حد عاوز يلاعبه لا وكذلك الكبير ممكن مايقولش لاى حد محتاج منه مساعد مش لعب لا
اول ما بيشوف اى حد بيضحك له وكذلك الكبير تبسمك فى وجه اخيك صدقة
هو مش بيحسس اى حد بيلاعبه نه مل منه لكن بيلاحظ حد تانى ممكن يلاعبه
وكذلك الكبير ممكن يدى نفسه فرصه انه يتعرف على ناس هيفيدوه ويفيدهم
اهم حاجة فى الموضوع هو الانطباع الاول الابتسامة والتواضع بيحبب الناس فى اى حد
فعلا الواحد ممكن يستفاد من اى حاجة فى الكون مش طفل عنده تسع شهور لا ممكن عصفورة عندها يوم واحد
بس ندى نفسن فرصة بالتأمل فى كل حاجة