الأربعاء، 16 يوليو 2008

والعكس .........صحيح


امتى بتحس ان الايام كلها بقت شبه بعضها؟؟؟؟ احساس بايخ جدا مش كدة؟؟؟ انك تقوم من النوم وعارف يومك هيكون ازاى عارف اليوم بكل تفاصيله هتكلم نفس الناس وهتعمل نفس الحاجات ,روتين اكتر من منظم هتدخل على النت على نفس المواقع بتاعت كل يوم هتتفرج على نفس البرامج فى التليفزيون مع اختلاف بسيط فى الحاجات اللى هتشوفها لكن الفكرة واحدة كدة الايام ما بقتش شبه بعضها وبس لا بقت توائم هو ده الاحساس اللى لما يحيلك لازم تفكر وتغيره لان الروتين ده حاجة ماحدش يستحملها

عشان كدة قررت انى اجرب حاجة جديدة اسلوب من اختراعى للقضاء على الملل والفكرة بسيطة جدا وهى انك تعمل عكس كل اللى بتعمله مع الاحتفاظ بالحاجات الكويسة طبعا

مثلا نظام النوم واللى اعتقد ان معظم الناس بتتبعه فى الصيف وهو النظام الخفاشى بمعنى النوم بالنهار والسهر لوقت متأخر ممكن تغير النظام الخفاشى ده الى النظام العصافيرى تنام بدرى وتصحى بدرى وكمان الناس اللى بتكلمهم اديهم اجازة منك وكلم حد بقالك كتير مكلمتهوش والقنوات اللى بتتفرج عليها سبها شوية وشوف حاجات تانية اتفرج على اخبار مثلا بدل الافلام وهكذا ممكن الموضوع فى اوله يبقى غريب لكن التغيير مطلوب اكيد وطلما الاختلاف للاحسن يبقى ايه المانع؟؟؟

تتدور على الحاجات اللى ماكنتش تتصور انك تعملها وتجربها معظم الناس بتكسل تلعب رياضة او بطريقة اشيك ماعندهاش وقت للرياضة جرب هتخسر حاجة؟؟؟؟؟؟؟

انما بقى لو عاجبك حياتك زى ما هى بروتينها بسلطاتها بباباغنوجها يبقى زى مانت او تغير المحطة

الأحد، 13 يوليو 2008

unavailable (he3)


اتذكر بشدة جملة للعبقرى د احمد خالد توفيق فى قصاصات قابلة للحرق " كلھم منھمك ووقته ضیق .. أعتقد أنني الوغد الوحید غیر المھم في مصر كلھا."عندما اطلب احدى صديقاتى فى الهاتف واجد الهاتف
مشغول ثم اقوم بطلب اى حد تانى على ما الاولى تخلص والاقيها مشغولة برضة وعندما اجلس على
الحاسوب وافتح الماسنجر وبرضه
busyالاقيهم كلهم حاطين علامة
تقفز سريعا هذه الجملة الى ذهنى واتسائل متعجبة هل فعلا انا الوحيدة فى مصر التى لا تجد شىء تفعله لدرجة انى بتصل بسأل على

الناس مع العلم انى بزهق سريعا وبقفل التليفون غالبا دون التحدث الى احد يعنى بمعنى اصح زى اللى _لا موأخذة_رقصوا على السلم لا اعلم كيف نطقها واحد زى د احمد خالد توفيق بكل الروايات اللى الفها وكونه د احمد خالد توفيق نفسه هذا ما يدعونى للتفكير بشدة فى اى شىء يجعل وقتى ضيق يعنى هى جت عليا وعندما اقرر واجزم علشى فعل شىء ما يجعلنى منهمكة اكثر منهم الاقيهم هما اللى يتصوا ويعطلونى

عجبى

الثلاثاء، 8 يوليو 2008

بالحظ والصدف .....بالورقة والقلم


كتير مننا بنخطط لحاجات كتير فى حياتنا زى الداسة والشغل واى حاجة وفى ناس تانية ما بتعرفش تعمل ده ماتعرفش تمسك الورقة والقلم وتعمل خطط لكل حاجة فى حياتها واتعودا ان حياتهم تمشى كدة بالصدفة او يمكن يكون الاعتقاد انها صدفة وبيصدقوا المقولة اللى بتقول رب صدفة خير من الف ميعاد , انا عن نفسى بعتقد ان المقولة دى غلط مية فى المية لانى مش معتقدة ان فى حاجة اسمها صدفة اصلا كل حاجة مترتبلها بس هى الفكرة مين اللى بيرتبلك وبيخططلك

فى مقولة سمعتها واكيد معظم الناس سمعتها المقولة دى بتقول البعض يخطط لحياته بدقة والغريب انه يحصل على كل ما يريد فعلا ولكن البعض الاخر وهم الاكثر سعادة يستمتعون بجريان الاقدار عليهم .الجملة دى فيها حاجات صح وحاجات غلط انا شايفة ان الاكثر سعادة اللى هما بيخططوا لكن مالهمش دعوة بالنتائج يعنى الواحد يعمل اللى عليه والباقى على ربنا لكن الناس اللى بتخطط لنفسها ومستنية نتايج معينة هى دى اللى بتتعب حد بيعمل كذا عشان يجيب كذا طب افرض ان اللى هو مستنيه ماحصلش اكيد هيتأثر وممكن يتعب كمان عشان كدة ممكن نستمتع بجريان الاقدار علينا بالتخطيط برضه والا ماكانش اناس بتوع التنمية البشرية تعبوا نفسهم فى تدريب الناس على التخطيط لحياتهم لان كل واحد بيخطط لحياته من غير ما يعرف ممكن يكون بيخطط صح وممكن يكون بيخطط غلط

يبقى الفكرة ازاى نخطط صح؟؟؟؟!!!