الجمعة، 23 أكتوبر 2009

الاعداد للمجهول




فكرت قبل كدة مرة ان الحاجات اللى بتعملها فى منها كتيييير مالهوش مبرر؟!! طبعا بغض النظر انك لو جاوبت انا بعمل كذا عشان بحبه هرد عليك بسؤال ليه؟؟ ليه؟؟ ليه؟؟ــ اعلان كيت كات ــ _ وهنوصل فى الاخر الى دونت نو يعنى مافيش مبرر حاجات بنعملها واحنا متأكدين اننا لازم نعملها لكن ليه الله اعلم
اعتقد ان كلا منا يعد نفسه للمجهول. المجهول اللى بدوره يمكن ن يجعلنا سعداء او...تعساء.
لا احد منا وهو صغير كان على علم بمستقبله ولكننا بالنظر الى افعالنا ونحن صغار وكأنها تتم بالفعل وقفا لخطة مدورسة ومحكومة لنصبح ما نحن عليه الان.
لاعب الكرة اذى صار مشهور ومحبوبا لدى الناس لا اعتقد ان لعبه فى الشارع مع العيال ليل نهار او حتى لما يزوغ من المدرسة عشان لكورة لا اعتقد انه كان يعلم انه يؤدى مهمة رسمية لتأهيله الى ما سيصبح عليه.
من سيرق مثلا وهو صغير ويكذب ويفعل افعال مشينة كان يعد نفسه بدوره لان يكون سجينا وهو لا يدرى.بعض موظفين الجهات الرسمية لا اظن ن تلك الافعال تأتى من فراغ. بل تم التدريب والترتيب لها مسبقا من قبل هؤلاء الناس. كم مرة قرأت كتابا او خبرا و عرفت معلومة بالصدفة وبعد كدة تلاقيها فادتك فى حاجة بعيدة جدا عن احتمالاتك.
انا عن نفسى كنت اعد نفسى للمجهول اللى عرفته حالا وانا بقرى المقالة دى عندما كنت استميت على قراءة صفحات الدستور لسنوات عديدة بالطبع لم اكن اعرف انذاك مجهولى. وكثيرا من افعلى التى افعلها اعرف لها مبرر ولكن اكتشف المبرر بمرور الوقت . اذن فنفعل ما نفعله من خير وليكن علمك ويقينك انك تؤدى تلك المهمة المجهولة اللى لازم تعملها.
ولكن هناك افعال لا تحتاج الى مبررات ولا تحتاج لان تكون افعل ناتجة عن تصرفاتنا. اجد جميعها عادات سيئة لكى لا تعدنا الا لان نكون اشخاص سيئن.
لانه بالنظر الى كل الناس اللى نجحت فى حياتها او عملت اشياء مفيدة او هم انفسهم كانوا مفيدين لاشخاص اخرين نجد ن معظم افعالهم التى كانت تعدهم لذلك افعال صالحة وليست عادات سيئة.يبقى احنا اللى بنعمله دلوقتى هو اللى بيحدد احنا بنعد نفسنا لايه....نكون فى فريق الفاشين؟؟؟!! ولا فريق الروشين؟!!؟؟!. ولك ن تختار مجهولك بقى.
إذن فلنعد انفسنا للمجهول الجميل اللى مستنينا.
بيس.

الأربعاء، 7 أكتوبر 2009

LOST !!!!!!

هو احساس غريب بس انا شايفاه احساس منطقى جدا جدا جدا لكل اللى احنا فيه وكل اللى بيحصل حوالينا بين التدين الزائف والتدين الحقيقى بين العلم والجهل ...العلم اللى بجد واللى بيدعى انه عنده علم ...بين الطيبة والهبل....بين كل حاجة وكل حاجة برضه.....احيان كتير الشخص الواحد بيحس فى نفس الوقت انه متدين اوى وقريب من ربنا ولما يتكلم مع حد تانى المفروض انه متدين برضه وقريب من ربنا يكتشف ان كل اللى بيعمله غلط وفى حاجات حرام كمان نسبة الى الشخص اللى بيتكلم معاه...طيب مين فيهم صح الله اعلم...الناس اللى بتطلع على الفضائيات وتحلل وتحرم عادى كدة والناس غيرهم اللى بيطلعوا على لفضائيات ويقولوا عكس اللى الاولانيين كانوا بيقولوه...مين فيهم صح الله اعلم....كل شوية اقرى مقالة ويجيلى ايميلات كتير عن لبس الحجاب وخلع الحجاب ...مع انى كشخص من عامة المجتمع مقتنعة تماما بانه فرض زى مانا مقتنعة تماما بحاجات كتيرة جدا لكن انا مش عارفة هل ليا الحرية دلوقتى انى اقول ان الحجاب فرض ولا هيطلعولى مليون سبب عشان يقنعونى بالعكس...العملية مش حتت ايشارب البنت بتحطها على شعرها وخلاص تبقى كدة هى محجبة ومية مية, الحجاب اكبر من كدة بكتير لانى بترجم الحجاب لمجموعة افعال وسلوك....احساسى انى خايفة اتكلم فى معتقداتى بقى خطير عليا وعلى المجتمع كمان, بالنسبة كمان للموسيقى حرام وحلال حاجات وحاجات...مش انا ولا اى حد عادى اللى يقدر يقول حرام وحلال...لكن فيه حاجات فيها موسيقى بسيطة بحس انى لما اسمعها مش حرام ومش غلط...حاجات زى حمزة نمرة وبالاخص اغنية يارب...فى ناس بتحرم ده وناس تانية بتحلله انا فين فى النص بقى انا حاسة انى تايهه بين التدين الزائف والتدين اصلا...لما حد بينصح حد فى الدين على اساس ان النصيحة صح, الشخص التانى بيدخل معاه فى جدل ونقاش وهات ادلة وبقت العملية مش نصيحة بقت سباق مين يثبت انه صح...بجد والله ربنا يعافينا ويهدينا....حاجة كمان انا خايفة اتكلم عنها يمكن اخد بيها عقاب ولا حاجة...مؤخرا برنامج طونى خليفة استضاف مخرجة مشهورة قالت انها مش عاوزة تتحجب ودعت ربنا بكدة, اذا كانت بتدعى ربنا بالحرمان حتى هى حرة فى دعواتها لكن انا مش مواقفة على اللى هى قالته ومش موافقة على اعمالها اصلا وكمان مش مواقفة على طريقة الهجوم عليها واننا نتكلم عنها ونديها لقب كافرة...اسفة انا مش مواقفة على كدة ...يمكن ربنا يهديها وتتحجب كمان وتكون حد مختلف عن دلوقتى الله اعلم الناس هتموت على اى حال هى ما ماتتش على اللى هى فيه انسب حل ليها ربنا يهديها ونتجاهلها بقى, يعنى انا اصلا ما اتفرجتش على البرنامج فى التلفزيون وشفته كتيييييييييير اوى على النت انا عمرى ما كنت هعرف عنها اى حاجة لولا الاهتمام الزايد اوى بيها...لو اهتمينا احنا اصلا بحاجات تفيدنا او اهتمينا باسلام حد جديد احسن بكتير اوى من اننا نهتم بمعصية حد.
سؤال فضولى شوية للناس اللى بتتكلم ضد الحجاب هل احنا هنتضر لما البنات كلها تكون محجبات ولا هنتضر لما ما يكونوش محجبات؟؟انا مش عاوزة اجابة لكن عاوزة كل واحد يسأل نفسه مين افضل للمجتمع كمجتمع مش للبنات
السؤال اللى نفسى الاقى عليه اجابة انا فييييين؟؟؟؟فى كل دول انا فييييييييين؟؟؟
حتى لو انتوا مختلفين معايا فى كل اللى قلته وحتى لو كان كلامى كله غلط لكل الناس ياريت تسامحونى على جهلى وتدعولى ربنا يهدينى
بس.

الثلاثاء، 6 أكتوبر 2009

سرقة الاعضاء


يخربببببببببببب بيتهم ......يخرب بيتهم مليون مرة....بتوع سرقة الاعضاء .....

لا احد يتخيل كم القسوة والظلم عند هؤلاء....لا استطيع ان اطلق عليهم لفظ بشر فهم ابعد ما يكوون مثل هؤلاء عن كلمة بشر...عندما بحث فى محرك لبحث جوجل عن كلمات سرقة الاعضاء فى مصر..كانت النتيجة هى 233000 فى اقل من دقيقة...وما خفى كان اعظم...اغلب االحكايات التى راواها ضحايا هذه الجريمة.....تصعب على الكافر....ولكنى لست هنا لاتكلم عن هؤلاء الضحايا ولكنى اتكلم عن هؤلاء الذين يمارسون تلك الجرائم البشعة....الا يعتقدون ان الله قادر على ان يرد لهم الصاع ......والغريب ان معظمهم اطبااااااااااااااااااااء ليس الغريب بل المصيبة ان معظمهم اطباء....فين القسم بتاع المهنة ...خلاص الفلوس عمتكوا للدرجة دى ...منهم من يقنع الجاهلين من ضحاياه انها عملية تبرع مقابل مبلغ كبير يحقق له احلامه....ويفيق ...ياولداه ولا يجد نفسه الا خاسرا لصحته واحلامه....والابشع منهم من يخطف الاطفال او الضحايا عموما وبدون سابق انذار يقوم الواحد من البنج يلاقى نفسه مسروووووووووق....ايام زمان كانت السرقة عبارة عن فلوس وكنه التطوروالتقدم فى كل شىء ...حتى السرقة...والاغرب ان هؤلاء المجرمون وضعوا تسعيرة للكلى وقرنية العين وغيرهما من اعضاء البشرية.....اتسائل وبشدة كيف يسمح بوجود مثل هؤلاء فى مجتمعتنا ....فى الحياة عموماا....الخلاصة هى مافيش ضمير