
اصلك ماعندكيش مشاكل"هكذا قالت زميلتها عندما كانت تسألها عن ما يشوب صفائها ويجعلها على غير عادتها من الضحك والمزاح
اعتقد ان كل شخص يتحدث من منظوره الخاص به والاعتقاد اكبر ان كل من فى مأزق او مشكلة ما يعتقد ان محدش زى اللى هو فيه فى الدنيا بحالها ولعله يوجد اصعب بمراحل مما هو فيه و لايشتكى او لا يلقى بالا لمشكلته لعله نحن من يقوم بتحديد حجم المشكله التى ممكن الممكن ان يتراوح حجمها من الذرة الى الكون وعندما نخرج من المشكلة ونراها من منظور خارجى ممكن الواحد من دول يقولك ايه الهيافة دى بقى انا كنت مقطع روحى على دى(المشكلة يعنى)فلماذا اذا لا نضع نفسنا فى الموقع الذى يجعلنا فى منظور خارجة للمشكلة عشان نقول عليها من دلوقتى هيافة بدل ما نقولها كمان شوية.
من الصعب وضع نفسك الان مكان نفسك كمان شوية, لايدرى احدا ماذا سوف يفكر هو فيه كمان خمس دقائق او الى الى مدى سوف تأخذنا انفسنا ....من السهل جدا ان يتدرب الشخص بان يضع نفسه مكان من هم فى المشاكل او من هم فى الفراغ بحيث يكون عنده كل الاحتمالات لوقائع من الممكن ان تحدث بعد
ويبقى السؤال تبعا للاخت شيرين انا زى مانا ولا انقسمت اتنين؟؟؟؟؟