الثلاثاء، 9 أغسطس 2011

T-shirt بالعربى


البيج دى عملاها اتنين اخوات....الاخوات نعيم...بجد موهوبين اوى واكتر حاجة شدتنى خلى صورة بروفيلك تتكلم عنك واخر حاجة شوفتها على البيج بتاعتهم انهم هيعملوا تى شيرتات عليها كتابات بالعربى من تصميمهم.... كانوا طالبين من الناس اللى على البيج انهم يساعدوهم فى الجمل اللى ممكن تتعمل بالعربى...الموضوع عجبنى اوى وشاركت كمان بالجمل اللى حابة اشوفها على تى شيرتات....انا مش جاية اتكلم عنهم دلوقتى ...انا حابة اكتب هنا الكومنتات اللى عجبتنى من الناس اللى شاركت والناس دى بتقول ان الكلام ده يتكتب على تى شيرتات......

يلا بينا نشوف الكومنتات...

اوعي يغرك جسمك

بمناسبة فترة دخول الجيش ولحد شهر 4 المفروض تيشرت مكتوب عليه ( يا حلاوتك فى الميرى )

أغنيه أفرد جناحك لفرقة كايروكى جملة " أنت أملك الوحيد" جملة قوية اوى نفسى اشوفها على تى شيرت

المهم ميكونش التيشريت غالى عشان تبيعو

أنا عندي كرش وأفتخر!

أنا كده أنا مصري

( كفاية كده )

جزره وقطمها جحش xDD

( خالف تعرف )

ثم انا اصلا كبير

انا مش انا

ما تحكمش فينا ظالم يا رب

يارتها جابت دكر بط

. انا ابو الاجرام

لو بطلنا نحلم نموت

الهب مايخليش الدمعه تفر

صاد السمك وكله بشوكه ... لافف وداهن الهو دوكو

شيربخ شيربخ زر

: ashofha wal3a

ع ر ب ي - م ق ا ت ل

مش بمزاجك على فكرة"

ممكن نعمل تيشيرت مكتوب عليه (أحسن) و في فيس لذيذ بيطلع لسانه و بيغمز:)

اكتب الدنيا زى المرجيحة:)

كلمة ( عاطل ومعه خبره ) حتلاقى نص الشباب لابساه ويكون لونه احمر او اسود

البرنس برنس من يومه ولو غسلو التيشرت بالاوموو ههههههههه

الصومال

انا مش في بلدي عويل

اوقات مشرق و اوقات بهتان

(سكر مظبوط)

كلمنى عربى

العين صابتني و رب العرش نجاني

"خليك في نفسك"

انا بحب بلدي :)

أديا فى جيوبى

مع نفسك ،، وانت مين انت اصلا !!

كاس بيرة للمرحومة

صمتي لا يعني النسيان فالارض صامتة وفي جوفها بركان

ثورة على النفس

اكتب ( أه يا جارحة القلب بأزازة ) و ( زغزغنى فى كوعى وارحم دموعى ) و ( عبر العفش يتنفش )

بوفتيك مفروم على بيضة نية اصملا عليك اخص عليا

لو ع الزيت خير ربنا كتير المشكله في الرجاله اللي بتدهن

اعمل الصح .

قلبي ملك ربي

كل واهد في هالووه :

لو كان فيه صبر يكفى ......كنت طحنت الصخر بكفى

: (..SO WHAT ??..)

انا بضيع يا وديع

انا رد فعل لفعلك

إلهي كيف أدعوك وأنا أنا، وكيف أقطع رجائي منك وأنت أنت؟

لقد فقعنا فى الوخ ........لقد فقعنا فى الوخ

سنرجع يوما

انجليزي ده يا مرسي

(( ملكش فيه ))

بكره أحلى ♥.

اذاكر و انجح !! الاتنين مع بعض

ياكش تولع..

سأصير يوما ما أريد

"صاحبك اللى خانك اعتبروا دخانك"

... "و لو"

بحبك يا سووونه اعبودك امووت في هواك

تسلم ايدك يا سيد المعلمين

انت قلبك قاسى اوى اوى انت مش بتحس كدا وكدا

أبدء بنفسك .

اقرأ

احيه يابو سوسو احيه

"زيح عنا يارب :

حابس ابليس فى الكيس




الاثنين، 8 أغسطس 2011

الصومال....والدرس العملى

شوفت صور كتير عن الصومال والمجاعة اللى هما فيها....وقبل ما اكمل واشوف الفيديوهات اللى بتنزل على الفيس بوك قررت انى لازم يكون ليا دور خصوصا وان رمضان كان على الابواب والثواب فى رمضان هيكون اكتر من الثواب فى الايام العادية....وبعد تفكير كبير قررت ان الثواب ده انا هدخل فيه ناس معايا.....ورغم انى طول عمرى كنت ضد مبدأ انى الم فلوس من ناس عشان اى حاجة انسانية وكان دورى بيقتصر انى بدفع فولس ومع نفسى وبكل هدوء....لاقيت نفسى المرة دى متبنية الفكرة وباقول للناس هاتوا فلوس عشان نتبرع للصومال....الحمدلله النتيجة كانت احسن من اللى كنت متوقعاه بكتير اوى ...مع ان فى ناس قالت لا وحسيت انى مكسوفة جدا من الناس اللى قالت لا ومن الناس اللى دفعت الفلوس ....بس اول مرة احس انى ممكن اعمل حاجة لو انا صممت والفكرة كبرت فى دماغى....عشان كدة انا هخلى الصومال درس اتعلم منه انى ممكن اعمل حاجات تانية كويسة واخلى الناس تشارك

التلج الدفيان


الصورة دى بحبها اوى....طول ما انا فى الشغل بقعد ابص لها وطول مانا ببصلها بحس بإحساس غريب اوى ...بحس ان التلج دفيان....بحس ان التلج حاسس بالامان اللى كتير مننا مفتقده...وبقول يابخت التلج اللى حاسس الاحساس ده.....احساس انه يبقى تلج وفيه شمس بتدفيه....بجد سبحان الله.....سبحان الله اوى...ورغم كل الشمس اللى مغرقة الصورة دى التلج لسة تلج ... وما دابش ....