الاثنين، 8 أغسطس 2011

الصومال....والدرس العملى

شوفت صور كتير عن الصومال والمجاعة اللى هما فيها....وقبل ما اكمل واشوف الفيديوهات اللى بتنزل على الفيس بوك قررت انى لازم يكون ليا دور خصوصا وان رمضان كان على الابواب والثواب فى رمضان هيكون اكتر من الثواب فى الايام العادية....وبعد تفكير كبير قررت ان الثواب ده انا هدخل فيه ناس معايا.....ورغم انى طول عمرى كنت ضد مبدأ انى الم فلوس من ناس عشان اى حاجة انسانية وكان دورى بيقتصر انى بدفع فولس ومع نفسى وبكل هدوء....لاقيت نفسى المرة دى متبنية الفكرة وباقول للناس هاتوا فلوس عشان نتبرع للصومال....الحمدلله النتيجة كانت احسن من اللى كنت متوقعاه بكتير اوى ...مع ان فى ناس قالت لا وحسيت انى مكسوفة جدا من الناس اللى قالت لا ومن الناس اللى دفعت الفلوس ....بس اول مرة احس انى ممكن اعمل حاجة لو انا صممت والفكرة كبرت فى دماغى....عشان كدة انا هخلى الصومال درس اتعلم منه انى ممكن اعمل حاجات تانية كويسة واخلى الناس تشارك

ليست هناك تعليقات: