ياترى فكرت تسامح حد زعلك اوى وغلط فى حقك اوى وممكن يكون قدام الناس وممكن قدام ناس بيحترموك الى حد ما او بيوقروك انا بقى شوفت ناس عملت كدة ومش كدة وبس لا سامحوهم وكن شيئاً لم يكن
فكرت ان التسامح ده نعمة من عند ربنا ومش اى حد يقدر يسامح بسهولة فى لحظة بيكون الغضب متملك الانسان فى كل جزء فى كل نفس بيتنفسه بيكون نار من شخص ما عمل موقف ما
فكرة انك تستمد العفو من ربنا دى حاجة جامدة اوى لان ربنا بيعفوا عن الناس وبيعفو يعنى لما تغلط اكنك ماغلتطش
كلمة المسامح كريم فى حد ذاتها سبق
مش اى حد بيسامح يا جماعة وانت هتكون مش اى حد لما تسامح اى حد
هيكون يعنى عمل ايه اللى غلط فيك قتلك خانك خنقك كبسك ولو هيكون مقدار التسامح على قد مقدار الغلط
هيكون عملك ايه يعنى
كله بيعدى وكدة كدة لو انت ماسامحتش الزمن والوقت هيخليك تنسى غصب عنك وهيكون بالنسبالك موقف عادى
لاننا بالطبيعة بننتقل لمراحل عقلنا بينضج فيها ونشوف اللى بيحصل بنظرة مختلفة ويطلع اللى غلطان مش غلطان واللى مش غلطان هو سبب الغلط