الخميس، 5 مارس 2009

Peace


ياترى فكرت تسامح حد زعلك اوى وغلط فى حقك اوى وممكن يكون قدام الناس وممكن قدام ناس بيحترموك الى حد ما او بيوقروك انا بقى شوفت ناس عملت كدة ومش كدة وبس لا سامحوهم وكن شيئاً لم يكن

فكرت ان التسامح ده نعمة من عند ربنا ومش اى حد يقدر يسامح بسهولة فى لحظة بيكون الغضب متملك الانسان فى كل جزء فى كل نفس بيتنفسه بيكون نار من شخص ما عمل موقف ما

فكرة انك تستمد العفو من ربنا دى حاجة جامدة اوى لان ربنا بيعفوا عن الناس وبيعفو يعنى لما تغلط اكنك ماغلتطش

كلمة المسامح كريم فى حد ذاتها سبق

مش اى حد بيسامح يا جماعة وانت هتكون مش اى حد لما تسامح اى حد

هيكون يعنى عمل ايه اللى غلط فيك قتلك خانك خنقك كبسك ولو هيكون مقدار التسامح على قد مقدار الغلط

هيكون عملك ايه يعنى

كله بيعدى وكدة كدة لو انت ماسامحتش الزمن والوقت هيخليك تنسى غصب عنك وهيكون بالنسبالك موقف عادى

لاننا بالطبيعة بننتقل لمراحل عقلنا بينضج فيها ونشوف اللى بيحصل بنظرة مختلفة ويطلع اللى غلطان مش غلطان واللى مش غلطان هو سبب الغلط

فا بالمرة اكسب ثواب واكسب دماغك وراحة بالك وسامحهم

كلهم

.......

كلهممممممممم ومن غير اسف لوحدك كدة منك لنفسك

peace :)




ليست هناك تعليقات: