الثلاثاء، 8 يوليو 2008

بالحظ والصدف .....بالورقة والقلم


كتير مننا بنخطط لحاجات كتير فى حياتنا زى الداسة والشغل واى حاجة وفى ناس تانية ما بتعرفش تعمل ده ماتعرفش تمسك الورقة والقلم وتعمل خطط لكل حاجة فى حياتها واتعودا ان حياتهم تمشى كدة بالصدفة او يمكن يكون الاعتقاد انها صدفة وبيصدقوا المقولة اللى بتقول رب صدفة خير من الف ميعاد , انا عن نفسى بعتقد ان المقولة دى غلط مية فى المية لانى مش معتقدة ان فى حاجة اسمها صدفة اصلا كل حاجة مترتبلها بس هى الفكرة مين اللى بيرتبلك وبيخططلك

فى مقولة سمعتها واكيد معظم الناس سمعتها المقولة دى بتقول البعض يخطط لحياته بدقة والغريب انه يحصل على كل ما يريد فعلا ولكن البعض الاخر وهم الاكثر سعادة يستمتعون بجريان الاقدار عليهم .الجملة دى فيها حاجات صح وحاجات غلط انا شايفة ان الاكثر سعادة اللى هما بيخططوا لكن مالهمش دعوة بالنتائج يعنى الواحد يعمل اللى عليه والباقى على ربنا لكن الناس اللى بتخطط لنفسها ومستنية نتايج معينة هى دى اللى بتتعب حد بيعمل كذا عشان يجيب كذا طب افرض ان اللى هو مستنيه ماحصلش اكيد هيتأثر وممكن يتعب كمان عشان كدة ممكن نستمتع بجريان الاقدار علينا بالتخطيط برضه والا ماكانش اناس بتوع التنمية البشرية تعبوا نفسهم فى تدريب الناس على التخطيط لحياتهم لان كل واحد بيخطط لحياته من غير ما يعرف ممكن يكون بيخطط صح وممكن يكون بيخطط غلط

يبقى الفكرة ازاى نخطط صح؟؟؟؟!!!

ليست هناك تعليقات: